ماهنشان قربانی راههای خاکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ شهرستان ماهنشان در استان زنجان، بالاترین درصد راههای خاکی روستایی را در استان به خود اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید
این وضعیت، پیامدهای منفی متعددی در پی دارد، تردد در این راهها به ویژه در فصل بارندگی و زمستان بسیار دشوار و گاهاً غیرممکن میشود، که موجب انزوا و محرومیت روستاها از خدمات ضروری مانند آموزش، بهداشت و بازار میشود. حمل و نقل محصولات کشاورزی با مشکل مواجه شده و به کاهش درآمد کشاورزان و افزایش قیمت محصولات در بازار منجر میشود.
خاکی بودن راههای روستایی دربردارنده تبعات متعدد
این وضعیت میتواند مهاجرت روستاییان به شهرها را تشدید کند و در نهایت به خالی شدن روستاها از جمعیت و از بین رفتن بافت سنتی و فرهنگی آنها بیانجامد.
برای حل این معضل، اقدامات اساسی و فوری لازم است. اولویت اول، آسفالت و بهسازی راههای خاکی روستایی است، این کار نیازمند تامین اعتبارات دولتی و برنامهریزی دقیق با اولویتبندی روستاهای محرومتر است.
همزمان، آموزش و توانمندسازی جوامع روستایی در زمینه نگهداری و تعمیر راهها نیز حائز اهمیت است. همچنین، ایجاد زیرساختهای ارتباطی مناسب مانند اینترنت پرسرعت میتواند بخشی از مشکل انزوای روستاییان را مرتفع سازد.
در نهایت، حمایت از فعالیتهای اقتصادی روستایی و ایجاد اشتغال در روستاها میتواند از مهاجرت جلوگیری کرده و به ماندگاری جمعیت روستایی در ماهنشان کمک کند.
۳۰ درصد راههای روستایی ماهنشان خاکی است
محمد جعفری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: شهرستان ماهنشان سومین شهرستان وسیع استان با بیش از ۹۰۰ کیلومتر راه، از شبکهای متشکل از راههای اصلی، فرعی، روستایی و دسترسی بهرهمند است.
وی با بیان اینکه راههای اصلی و فرعی به عنوان راههای رسمی، عمدتاً آسفالت هستند و نیاز به بهسازی آنها معمولاً با روکش آسفالت تأمین میشود، عنوان کرد: اما در حوزه راههای روستایی، که حدود دو سوم راههای شهرستان را تشکیل میدهند، وضعیت متفاوت است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان اظهار داشت: تقریباً ۳۰ درصد از این راهها هنوز خاکی هستند که سال گذشته، حدود ۴۴ کیلومتر از راههای روستایی آسفالتریزی شد اما با توجه به وسعت شهرستان، این رقم ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۴، پیشنهاد آسفالتریزی حداقل ۵۰ کیلومتر راه روستایی ارائه شده است، افزود: با توجه به تورم، تأخیر در اجرای این پروژهها هزینهها را به شدت افزایش میدهد.
جعفری یادآور شد: بنابراین، برنامهای چهار ساله برای آسفالتریزی سالانه ۵۰ کیلومتر از راهها پیشنهاد شده است تا در نهایت به بهبود وضعیت راههای اصلی، فرعی و روستایی دست پیدا کنیم.
تخریب جادهها با معادن
وی بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد از راههای شهرستان نیز تحتتأثیر تخریب ناشی از بارهای سنگین معادن قرار دارند و راههای روستایی فرسوده، با عمری بیش از ۳۰ سال و عبور کامیونهای سنگین، به شدت آسیبپذیر هستند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان با تاکید بر اینکه این امر، علاوه بر افزایش هزینههای حمل و نقل، ایمنی را نیز به خطر میاندازد، گفت: بهسازی و ترمیم این راهها مستلزم تخصیص اعتبارات قابلتوجهی است.
وی خاطرنشان کرد: راههای مناسب، هزینههای حمل و نقل را کاهش داده و به رونق اقتصاد کشاورزی کمک میکنند. در مقابل جادههای آسیبدیده، هزینهها را افزایش داده و به اقتصاد منطقه ضربه میزنند.
جعفری گریزی به توجه مسئولان به حوزه راهها زد و ابراز کرد: نگاه مثبت مسئولان و نماینده شهرستان به حوزه راهها، نویدبخش تأمین اعتبار لازم برای اجرای برنامههای توسعه راههاست.
وی با بیان اینکه با تأمین اعتبارات لازم و آسفالتریزی سالانه ۵۰ کیلومتر از راهها، میتوان در چند سال آینده به بهبود قابلتوجهی در وضعیت راههای شهرستان دست یافت، گفت: میتوان در این صورت در راستای توسعه پایدار گام برداشت.
سهم ماهنشان از عایدی معادن هیچ است
اسکندر عابدینی، عضو شورای بخش شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: شهرستان ماهنشان در استان زنجان، با وجود پتانسیلهای معدنی قابلتوجه، از مشکلات زیرساختی عدیدهای رنج میبرد که زندگی مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین این مشکلات، وضعیت نامناسب راههای ارتباطی، به ویژه در روستاهاست، عنوان کرد: اکثریت قریب به اتفاق روستاهای این شهرستان دارای راههای خاکی هستند که نه تنها هیچ گونه رسیدگی و مرمتی از سوی نهادهای مربوطه انجام نمیشود، بلکه حتی اعتبارات ملی موثری برای بهبود این وضعیت تخصیص نیافته است.
عضو شورای بخش شهرستان ماهنشان خاطرنشان کرد: کمبود امکانات و تجهیزات راهسازی در شهرستان نیز بر پیچیدگی این مشکل میافزاید و نهادهای مربوطه در ماهنشان، با کمبود شدید ماشینآلات و تجهیزات لازم برای احداث و نگهداری راهها مواجه هستند.
وی با بیان اینکه این موضوع، اجرای پروژههای راهسازی را با سختی و کندی زیادی رو به رو کرده است، بیان کرد: بهعنوان نمونه، میتوان به راه ارتباطی ۹ کیلومتری بین ماهنشان و چهاراویماق اشاره کرد که سالهاست بدون هیچ اقدام موثری رها شده است.
وجود ۵۲ معدن در ماهنشان
عابدینی تصریح کرد: با وجود زیرسازی بخشی از این مسیر از سمت چهاراویماق، اما هیچ اقدام قابلتوجهی از سوی نهادهای مربوطه در شهرستان ماهنشان برای تکمیل این جاده انجام نشده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل دیگر شهرستان ماهنشان، عدم بهرهمندی مردم از عواید معادن متعدد این منطقه است، خاطرنشان کرد: در این شهرستان ۵۲ معدن وجود دارد که ۴۸ مورد از آنها فعال یا نیمه فعال هستند.
عضو شورای بخش شهرستان ماهنشان ادامه داد: با این وجود، مردم ماهنشان هیچ سودی از فعالیت این معادن، بهویژه معدن بزرگ سرب و روی انگوران (که یکی از بزرگترین معادن این نوع در خاورمیانه است)، نمیبرند.
وی با اشاره به اینکه خامفروشی مواد معدنی و عدم وجود صنایع فرآوری و تولید نهایی در این منطقه، باعث شده است که ارزشافزوده این معادن به خارج از شهرستان منتقل شود، تاکید کرد: مردم محلی تنها شاهد تخریب محیط زیست و زیرساختها باشند.
عابدینی اظهار داشت: وضعیت نامناسب جادهها نیز به دلیل تردد سنگین کامیونهای معدنی وخیمتر شده است، این کامیونهای سنگین، که اغلب بدون نظارت کافی تردد میکنند، به شدت به جادهها آسیب میرسانند و باعث تخریب بیشتر این زیرساختهای ضعیف میشوند.
وی با اشاره به اینکه در نهایت، چیزی که به مردم منطقه میرسد، فقط آسیبهایی است که به جادهها و زیرساختها میشود، تصریح کرد: این وضعیت یادآور خسارات جبرانناپذیر تردد بیرویه کامیونها و بیتوجهی به زیرساختها است.
عضو شورای بخش شهرستان ماهنشان ادامه داد: این وضعیت نشان از عدم تناسب بین ظرفیتهای معدنی غنی و وضعیت نابسامان زیرساختی و توزیع ناعادلانه ثروت در شهرستان ماهنشان دارد.
راههای خاکی زمان بارندگی قابل تردد نیستند
یکی از مردمان مناطق روستایی ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: معضلات خاکی بودن راههای روستایی، چالشهای زیادی برای روستانشینان ایجاد میکند که بر زندگی روزمره و معیشت آنها تأثیر منفی میگذارد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات، دسترسی محدود به بازارها و خدمات عمومی است، افزود: راههای خاکی معمولاً در فصل بارندگی قابل عبور نیستند، که این امر میتواند مشکلاتی مانند دسترسی به آموزش و بهداشت برای اهالی روستا به وجود آورد.
وی بیان کرد: علاوه بر این ضعف در زیرساختهای ارتباطی موجب کاهش جذب گردشگری و سرمایهگذاری در مناطق روستایی میشود، که میتواند فرصتهای شغلی محدودتری را برای ساکنان منطقه به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: همچنین، راههای خاکی باعث افزایش هزینههای حمل و نقل، فرسایش وسایل نقلیه و زمان بیشتر برای سفر میشود.
این روستانشین با تاکید بر اینکه برای حل این مشکلات، ایجاد زیرساختهای مناسب و پایدار، همچون آسفالت کردن یا بهسازی راههای روستایی، ضروری است، یادآور شد: این اقدامات نه تنها توسعه اقتصادی روستاها را تسهیل میکند بلکه کیفیت زندگی ساکنان را نیز بهبود میبخشد.
وی ابراز کرد: همچنین، باید برنامههایی برای نگهداری و مدیریت زیرساختها به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد تا به بهبود شرایط معیشتی و اجتماعی روستاییان کمک کند.
راههای خاکی روستایی ماهنشان، مانع دسترسی به خدمات ضروری، کاهش درآمد کشاورزان و افزایش مهاجرت شده است. آسفالتریزی و بهسازی راهها با اولویتبندی روستاهای محروم، همراه با آموزش نگهداری و تعمیر، ضروری است. ایجاد زیرساختهای ارتباطی و حمایت از اقتصاد روستایی، از مهاجرت جلوگیری و به ماندگاری جمعیت کمک میکند، این اقدامات، نیازمند برنامهریزی دقیق و تامین اعتبارات دولتی است.
انتهای خبر/